Věděli jste, že na Pustevny vedla první sedačková lanovka na světě? Měřila 887 metrů, převýšení bylo 304 metrů a jezdilo se na 81 jednomístných sedačkách. Vydejte se s námi na vrcholky Beskyd do jednoho z nejoriginálnějších lyžařských středisek u nás.

Poté co Československá republika přišla o Sudety, a tím i takřka o všechny své pohraniční hory, zůstaly Morav­skoslezské Beskydy jediným vyšším pohořím s nadmořskou výškou nad 1000 metrů. V té době bylo rozhodnuto o stavbě převratné novinky na poli dopravy, totiž sedačkové lanové dráhy a také sjezdovek, které měly podpořit turistický ruch. Celá stavba proběhla v neuvěřitelně krátké době, navíc v podmínkách, kdy teploty dosahovaly až minus třiceti stupňů, první turisté se tak na vrchol svezli již následujícího roku.

Od té doby uteklo hodně času a lanovka prošla několika proměnami. Dnes vás v sezóně na Pustevny vyveze moderní dvousedačka každý den. Samotný lyžařský areál se skládá ze šesti sjezdových tratí různých obtížností, je zde v provozu několik vleků i systém umělého zasněžování.

Pro začínající sjezdaře doporučujeme sjezdovku Pod Šumnou, která se nachází v blízkosti lanové dráhy na Pustevnách. Zkušenější lyžaři mohou navštívit Velkou sjezdovku, která svými parametry uspokojí široké spektrum lyžařů. Náročnější lyžaři pak mohou využít sjezdových tratí Lokomotiva, Malá sjezdovka a Pod Kolibou. Pro děti je k dispozici lanový vlek. Pro vyznavače snowboardingu je připraven oblíbený snowpark. | z archivu MSK

Beskydská magistrála nabízí nekonečné kilometry tras přes celé pohoří, které v létě lákají k cykloturistice, ale v zimních měsících vítají zejména běžkaře. Obzvláště pak část Lysohorská magistrála nabízí nejvýše položené trasy, při nichž se na běžkách dostanete až na vrchol Lysé hory, kde sněhová pokrývka zůstává velmi dlouho.

V okolí Pusteven jsou upravovány také lyžařské běžecké tratě v délce 44 kilometrů jak pro klasiku, tak i pro bruslení. K nejvyhledáva­nějším běžeckým trasám patří nenáročná hřebenová trasa s výhledy do okolí, směrem na Radhošť (1129 me­trů nad mořem), nebo na opačnou stranu směřující trasa na Martiňák. Upravovány jsou zde i závodní okruhy standardních tratí střední obtížnosti a délek od jednoho do patnácti kilometrů.

Ale vraťme se závěrem ještě na chvíli do historie. Pustevny jsou proslulé originálními stavbami, které ve stylu lidové secese navrhl slovenský architekt Dušan Jurkovič. Za jeho pozváním k neobvyklému projektu stál frenštátský spolek Pohorská jednota Radhošť, jehož cílem bylo zpřístupnění odlehlých míst v Beskydech, značení turistických cest a také zřízení sítě horských hotelů a ubytoven. Bohužel takzvaný Libušín v roce 2014 vyhořel a významná památka, na jejíž výzdobě se podílel i Mikoláš Aleš, potřebuje rekonstrukci. Chcete-li podpořit toto originální dílo minulosti a vrátit mu někdejší slávu, můžete přispět do sbírky pořádané Valašským muzeem v přírodě. A nezapomeňte se někdy na Pustevnách stavit, a vyjádřit tak svou podporu i osobně. Určitě nebudete litovat.

http://www.ceskozemepribehu.cz/pribeh/241-prvni-sedackova-lanovka-na-svete