Brněnský železniční viadukt
Brněnský železniční viadukt
Přes sto let leží brněnský historický železniční viadukt z devatenáctého století zasypaný pod železničním valem. V jakém stavu se stavba nyní nachází a zda se ji podaří zachránit, poodhalí hloubkové měření pomocí georadaru. Zkušební měření prvního úseku se uskutečnilo v úterý.
„Změřili jsme prvních padesát metrů od budovy Malé Ameriky směrem na jih. Přesné výsledky bychom měli mít na začátku příštího roku,“ sdělila mluvčí Kanceláře architekta města Brna Jana Běhalová.
Pokud se tato metoda měření osvědčí, plánuje Kancelář architekta města Brna změřit celou trasu viaduktu až k mostu přes řeku Svratku. „Desítky let nevíme, zda původní viadukt pod železničním náspem existuje a v jakém je stavu. Hledali jsme proto možnosti, jak stavbu pod stávajícím kolejištěm zaměřit. Pokud se viadukt podaří zachránit, bude to výrazná stavba, která bude jednou z dominant nové jižní čtvrti Trnitá,“ sdělil ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.
V budoucnu tam má být přes šest set metrů dlouhá promenáda pro pěší i cyklisty, která povede z centra Brna až ke Svratce. „Podobně jako třeba slavná newyorská highline,“ srovnal Sedláček.
S odhalením viaduktu vedení města počítá v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží.
Vídeňský viadukt nechala postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. Vlastní zděný viadukt s dvaasedmdesáti oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován.
Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v devadesátých letech devatenáctého století byl z větší části zasypaný a je skrytý v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupných z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady.