Rok 2023 byl z pohledu turismu na jihu Moravy velmi vydařený. Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava má pro loňský rok k dispozici data mobilních operátorů, podle kterých přicestovalo  vloni na jižní Moravu téměř 10 milionů turistů. Letošní návštěvníci budou moci již využít novou turistickou kartu, nazvanou moravsky Moja karta, která jim zprostředkuje výhodné nabídky na desítky atraktivit všeho druhu.

Čísla dokládají že jižní Moravu vyhledává mimo Prahu dlouhodobě nejvíc turistů, zároveň tady ale tráví ze všech regionů nejkratší čas. „Rozhodli jsme se opět pohlédnout na návštěvnost optikou dat mobilních operátorů, která nabízejí trochu jiné souvislosti než běžné statistiky z hromadných ubytovacích zařízení. Můžeme podle nich například lépe zachytit zdrojové oblasti z tuzemska, odkud za námi na jižní Moravu lidé míří,“ přiblížila Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava.

Data mobilních operátorů dokážou vyčíslit skutečný podíl návštěvnosti v kraji – ukazuje se, že v hromadných ubytovacích zařízeních je zachycena pouze čtvrtina návštěvníků regionu.„Vysílač vyhodnocuje, s jakou pravidelností a po jakou dobu se uživatel pohybuje v lokalitě. Díky tomu mobilní data zachycují reálnou dynamiky pohybu uživatelů v síti, která bude vždy vyšší než statistiky v registrovaných ubytovaných zařízeních. Zachycuje například i individuální ubytování, nekomerční zařízení nebo cesty spojené s chatami a chalupami,“ vysvětluje Martin Šauer z katedry regionální ekonomie Masarykovy univerzity, který se dlouhodobě zabývá problematikou signalizačních dat mobilních operátorů. Díky těmto záznamům je možné lépe vyhodnotit celkový objem a strukturu poptávky po jižní Moravě. Pokud se jedná o pravidelné cesty do regionu, algoritmus je dokáže vyhodnotit a dané osoby mezi návštěvníky nezařazuje.

Devadesát procent turistů tvoří tuzemští návštěvníci

Zatímco záznamy hromadných ubytovacích zařízení během nejsilnějších letních měsíců evidují na jižní Moravě necelých 900 000 turistů, podle mobilních dat zamířilo v létě na jižní Moravu více než 3,5 milionu turistů. Jako obvykle převažují domácí návštěvníci nad těmi zahraničními v poměru 90 ku 10. Ze zahraničí na jižní Moravu zavítalo v letních měsících více než 350 tisíc turistů. Cestu si sem nacházejí především turisté ze sousedních zemí: z Polska, ze Slovenska a z Německa.

Regiony jako Moravský kras nebo Brněnsko mají návštěvnost celoročně stabilní. Naopak u Znojemska a Podyjí či Pálavy a Lednicko-valtického areálu je v datech patrný výrazný nárůst návštěvnosti v době léta a vinobraní, zejména s přihlédnutím na počet přenocování v lokalitě. „Data za poslední čtvrtletí roku 2023 ještě zpracováváme. Vidíme nicméně už nyní, že vinařská turistika ve třetím čtvrtletí měla na návštěvnost regionu významný vliv a jsme zvědaví, jak se do čísel za poslední čtvrtletí promítne návštěvnost vánočního Brna,“ shrnula ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.

V únoru budou zveřejněna data návštěvnosti za poslední čtvrtletí také od Českého statistického úřadu, s pomocí kompletních mobilních dat za rok 2023 tak bude možné zachytit na jižní Moravě celoroční návštěvnické trendy.

Návštěvnost jednotlivých oblastí Jihomoravského kraje dle dat mobilních operátorů

OblastPočet přenocování 4Q 2022
(% zahraniční)
Počet přenocování 1Q 2023
 
(% zahraniční)
Počet přenocování 2Q 2023
 
(% zahraniční)
Počet přenocování 3Q 2023
(% zahraniční)
Brno a okolí1 531 038 (15 %)1 241 062 (14 %)1 694 604 (14 %)2 027 294 (14 %)
Lednicko-valtický areál a Hustopečsko351 901 (9 %)175 906 (12 %)462 057 (10 %)730 998 (9 %)
Znojemsko a Podyjí367 310 (8 %)222 775 (10 %)510 032 (8 %)945 582 (6 %)
Moravský kras a okolí347 912 (8 %)263 030 (8 %)455 703 (7 %)659 559 (6 %)
Pálava301 528 (12 %)194 753 (19 %)561 626 (10 %)1 060 569 (8 %)
Slovácko415 395 (9 %)235 729 (11 %)481 229 (9 %)739 234 (8 %)

Zdroj: Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava

MojaKarta přináší výhodné nabídky na desítky atraktivit všeho druhu

MojaKarta je digitální turistická karta pro výhodné výletování po jižní Moravě. Turisté ji získají, pokud se ubytují aspoň na 2 noci u zapojených ubytovatelů. S MojaKartou mají v kapse (tedy v mobilu) balíček výhodných nabídek na desítky atraktivit všeho druhu. Od vstupu na hrad po degustaci vína. Přehled partnerských ubytovacích zařízení bude zveřejněn na webových stránkách projektu MojaKarta.

Kartu si založí návštěvník na webu projektu a nahraje do svého mobilního telefonu. MojaKartu aktivuje výhradně ubytovatel. Aktivovat kartu lze při check-in do ubytovacího zařízení nebo před příjezdem na základě potvrzené rezervace. V případě zrušení rezervace/pobytu ubytovací zařízení kartu deaktivuje. Vystavená karta je nepřenosná a vázaná na osoby definované v profilu uživatele (uživatel =
návštěvník). Platnost karty je omezená dobou pobytu.Benefity, které návštěvník získá, jsou rozděleny do tří kategorií, které určuje výši slevy. Kategorie A představuje TOP benefity v rámci Jihomoravského kraje a nabízí slevu minimálně 50 % na poskytovanou službu. Kategorie B zahrnuje TOP benefity v rámci dané turistické oblasti se slevou 25-50 % na poskytovanou službu. Do kategorie C patří doplňkové benefity pro návštěvníky, kteří již v regionu jsou, a výše slevy na služby se pohybuje mezi 10-25 %. Slevy může návštěvník využít při návštěvě památek, při sportu nebo relaxaci, v oblasti gastronomie nebo zábavy.

Více informací o fungování karty a seznamu benefitů na webu MojaKarta.

Autor: red Zdroj: Centrála cestovního ruchu -Jižní MoravaMojaKarta Foto: Wikimedia Commons

Processed by: Helicon Filter;