Škoda nestíhá dodávat Moravie
Koncem roku se měli cestující v Jihomoravském kraji dočkat nových vlaků Moravia. Plzeňský výrobce Škoda Transportation ale nestihne dodat všechny soupravy. Ohrožuje to pětimiliardovou dotaci z Evropské unie. Krajské vedení se snaží pojistit u vlády.
Moderní a komfortní vlaky Moravia budou obsluhovat páteřní regionální linky mezi Brnem a Blanskem a z Tišnova do Hustopečí. Jihomoravský kraj nasmlouval 37 souprav od firmy Škoda Transportation, všechny jednotky měly být dodány do konce tohoto roku.
K tomu ale s největší pravděpodobností nedojde. Plzeňský výrobce totiž nestíhá vyrábět. Podle vedení podniku za to může zejména covidová pandemie, situaci také komplikuje válka na Ukrajině. Obojí má vliv na dodávky materiálu ze zahraničí.
První soupravy Moravia dorazí na podzim. Jedná se o kratší variantu pro 146 cestujících. Od prosince pak přibudou delší soupravy pro 333 pasažérů. Škoda Transportation sdělila, že kompletně vyrobeno je aktuálně dvanáct vlaků, prvních osm už podstupuje zkoušky. Podle krajského radního pro dopravu Jiřího Crhy budou dodávky přicházet ještě v prvním čtvrtletí příštího roku.
O nových vlacích Moravia jsme psali v tomto článku.
Zasáhnout musí vláda
Zdržení dodávky znamená pro kraj velké komplikace. Na svou dosud největší zakázku za sedm miliard korun čerpá evropskou dotaci pokrývající přibližně osmdesát procent nákladů. Podmínky vyplacení přitom zní, že všechny soupravy musí dorazit letos.
Jihomoravskému kraji tak hrozí sankce či vrácení dotaci kvůli nesplnění stanovených podmínek. Navíc by to vedlo k obrovskému zadlužení. „Snahou Jihomoravského kraje je, aby případné zpoždění dodávek nemělo žádný vliv na dotační titul,“ sdělila stručně krajská mluvčí Alena Knotková. Zatím se podle ní čeká, až firma pošle nový harmonogram dodávek.
Radní pro dopravu Crha už předběžně otevřel toto téma na jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou. „Pan ministr problém vnímá, je to bohužel realita. Jako kraj budeme nejspíš požadovat, aby vláda přijala usnesení o prodloužení termínů pro čerpání dotací,“ uvedl Crha podle serveru iDnes.cz. Vláda podle něj k podobným prodloužením vláda v minulosti přistoupila. Věří proto, že nevzniknou komplikace.
Krajské vlaky Moravia zatím dostanou do péče České dráhy. Tato zápůjčka ale nemusí mít dlouhého trvání. Vedení Jihomoravského kraje totiž chystá soutěž na nového dopravce, který s půjčenými vlaky vyrazí na dvě klíčové regionální tratě od prosince 2024. U ostatních železničních linek kraj předpokládá uzavření smlouvy přímým zadáním, tedy bez soutěže.